Geschiedenis & Evolutie

Om de technologie achter de noodzaak voor voegen in een industrievloer te begrijpen, is het essentieel om een overzicht te hebben van de geschiedenis en evolutie die heeft plaatsgevonden.

Image
 header HCJ history & evolution
Example of an industrial floor with saw cuts

Voorbeeld van een industrievloer met zaagsneden

Voor 1980

Technologie voor 1980

Betonnen vloerdikte van 1600m² met 5 meter zaagsneden elk = 720 meter aan mogelijke voegproblemen.


Om het krimpprobleem op te lossen, hebben ze de vloer door te zagen opgebroken. In feite hebben ze een nieuw groot voegprobleem gecreëerd. In het geval van heftruckverkeer zijn zaagsneden altijd de verkeerde beslissing vanwege ontbrekende belastingsoverdracht en randbescherming. De randen zullen afbrokkelen door dynamische veranderingen en wielimpact in combinatie met mogelijke verticale beweging van statische belasting van de vloerdelen. Binnen korte tijd zal de vloer ernstig beschadigd, onveilig en zelfs onbruikbaar zijn.

Example of a joint-free floor slab with expansion joints. Beside the reduction of the jointing problems with +/- 75%, expansion joints still generates several other advantageous characteristics.

Voorbeeld van een jointvrije vloerplaat met uitzetvoegen. Naast de vermindering van de voegproblemen met +/- 75%, genereert de uitzetvoeg nog verschillende andere voordelige eigenschappen.

1980

Gebruik van uitzetvoegen om de krimp van het beton op te vangen

De zaagsneden worden vervangen door uitzetvoegen aan de randen van de betonnen vloerplaat. In dit voorbeeld heeft de vloerplaat een afmeting van 40x40 meter (1600 m²) met 160 lineaire meters gewapende voegen. Het voegprobleem wordt verminderd in vergelijking met zaagsneden. Op het eerste gezicht lijkt dit een goede oplossing. De effectiviteit is echter sterk afhankelijk van de intensiteit van de heftruckverkeers en de statische lasten op de vloer.

Uitzetvoegen maken de vrije horizontale beweging van de vloer mogelijk. De krimp als gevolg van het droogproces van het beton wordt opgevangen. De scheurvorming zal worden vermeden en zaagsneden zijn niet nodig.

Zodra het dilatatieproces is gestabiliseerd, zal de voeg alleen lichtjes uitzetten of zich terugtrekken bij extreme temperatuurfluctuaties. Dit fenomeen zal echter alleen optreden bij buitenvloeren. De bestaande opening van de dilatatie is het resultaat van het krimpingsproces en de grootte van de opening hangt af van de afmetingen van de betonnen vloerdelen. Hoe groter de voegloze platen, hoe groter de opening van de dilatatievoeg. De krimping van een vloerdeel is sterk afhankelijk van een aantal thermische variabelen zoals klimatologische omstandigheden, type wapening en de kwaliteit en vochtigheid van het beton. De gemiddelde krimp varieert tussen 0,3 tot 0,5 mm/meter. Voegloze vloerdelen van 30x30 meter zullen een opening van 0,9 tot 1,5 cm creëren. Het krimpprobleem van het beton wordt echter gecontroleerd door de dilatatievoeg. Een ander potentieel probleem met betrekking tot heftruckverkeer, dat niet onderschat moet worden, wordt daardoor gecreëerd. Dat probleem is de opening van de voeg. (zie infra/ hieronder).

Een dilatatievoeg realiseert belastingoverdracht en voorkomt verticale beweging van de vloerdeel. De constructie van de dilatatievoeg zorgt ervoor dat de betonnen vloerdelen met elkaar verbonden en verstrengeld zijn, waardoor verticale beweging van de vloer wordt voorkomen. Bovendien realiseren de dilatatievoegen belastingoverdracht van het ene deel naar het andere, wat de levensduur van de vloer verlengt. Hoe solider en continu de verbinding van de dilatatievoeg, hoe efficiënter en effectiever de belastingoverdracht. Daarom hebben continue voegen veel betere prestaties dan discontinue voegen.

Een dilatatievoeg beschermt de randen van de vloerdelen. Helaas is dit niet voldoende voor bepaald heftruckverkeer. Een dilatatievoeg wordt ook gebruikt als dagvoeg. Dit maakt de afwerking van vloersecties mogelijk volgens een dagelijks of langer termijn inzet schema of waar er beperkte betonleveringen zijn. Het is haalbaar om de bouw voort te zetten op een aangrenzende sectie zonder het risico van scheuren of slechte hechting van het beton. Een correct uitgevlakte dilatatievoeg is ook een hulpmiddel voor de afwerking van de vloer.

The Sinus Slide® solution

2007

De Sinus Slide® oplossing

Ondanks de bovenstaande voordelen hebben traditionele dilatatievoegen één groot probleem en dat is de opening van de voeg. In elk logistiek centrum met heftruckverkeer zullen de (harde) wielen in de openingsruimte vallen. Deze terugkerende ‘schok’ impact veroorzaakt schade aan de; vloer, voeg, handling apparatuur, vervoerde goederen en zelfs aan heftruckchauffeurs.

Met hardere heftruckwielen, hogere lasten en een snellere snelheid zal de wieldruk een verslechterend negatief effect op de voeg hebben.

Er is nu een trend in de logistieke wereld voor vorkheftruckwielen om kleiner en harder te zijn, terwijl de ladingen en snelheden van vorkheftrucks toenemen. Onze Sinus Slide®-verbinding evolueert mee met deze tendens.

Waar andere producenten proberen de verbinding te versterken, heeft HCJ de oplossing gevonden door de oorzaak te elimineren. Met de Sinus Slide®-oplossing is er continue ondersteuning tussen de wielen en de vloer in de meest effectieve verhouding. Het is hierdoor dat de wielen geruisloos en zonder trillingen en schokken van het ene betonnen vloerplaatpaneel naar het andere glijden. Dit gebeurt zonder enige verandering of schade en met een comfort voor de operator en machine die nog nooit eerder is ervaren. De Sinus Slide®-oplossing bespaart jaarlijks duizenden euro's aan onderhoudskosten en draagt bij aan een veilige en comfortabele werkomgeving. Voor meer gedetailleerde informatie over de Sinus Slide®-oplossing verwijzen wij u naar de pagina "producten - Cosinus Slide®".

Text

2012

Het Cosinus vloerconcept

Met het Cosinus Slide® vloerconcept worden de ideale kenmerken van de Sinus Slide® oplossing behouden, maar zonder het traditionele dowel- en verankeringssysteem. De belastingsoverdracht gebeurt door de vloer zelf en niet door dowelverbindingen. Bij het opnemen van het krimpproces creëert het Cosinus vloerconcept gelijktijdig verticale kolommen aan beide zijden in de vloer die over elkaar glijden. Deze techniek maakt het mogelijk dat de twee vloeronderdelen over elkaar schuiven (horizontale dilatatie) en realiseert tegelijkertijd een optimale verbinding en beperkt de verticale beweging van de 2 delen. De vloer heeft de functie van belastingsoverdracht van de voeg overgenomen. Daarom zeggen we "de voeg is de vloer - de vloer is de voeg".

stability verification cosinus slide

Niet-lineaire computersimulatie

2015

Stabiliteitsverificatie Cosinus Slide®

Echter, na het uitvinden en introduceren van deze revolutionaire voegoplossing hebben we besloten een stap verder te gaan en een van de meest dogmatische principes in het ontwerp van industriële vloeren aan te pakken.

Alle bestaande gepubliceerde richtlijnen met betrekking tot betonnen industriële vloeren leggen uit dat het zwakste punt van een vloer de voeg is en dat de belastingsoverdracht bij de voeg apart moet worden berekend.

Maar nu, na het demonstreren van het uitstekende belastingsoverdrachtmechanisme op verschillende bouwplaatsen over de hele wereld, kan HCJ het belastingsoverdrachtpotentieel van Cosinus slide®-profielen bewijzen met berekeningen op basis van niet-lineaire simulaties en laboratoriumtests in verschillende betonklassen en plaatdiktes. Door gebruik te maken van de verschillende belastinggevallen die zich op de vloer voordoen, kunnen we nu in detail de belastingsoverdracht bij de voeg controleren.

Tot nu toe maakten de meeste ontwerpingeneurs aannames over de belastingsoverdrachtscapaciteit van krimpsvoegprofielen. Vandaag kan HCJ het nu bewijzen!… Weer is er een nieuw tijdperk begonnen in het ontwerp van industriële vloertechnologie.