Geschiedenis & Evolutie
Om de technologie achter de noodzaak van voegen in een industriële vloer te begrijpen, is het essentieel om een overzicht te hebben van de geschiedenis en evolutie die heeft plaatsgevonden.
Voorbeeld van een industrievloer met zaagsneden
Voor 1980
Technologie voor 1980
Betonnen vloertegel van 1600m² met 5 meter zaagsnedes elk = 720 meter mogelijke voegproblemen.
Om het krimpprobleem op te lossen, hebben ze de vloer door te zagen opgebroken. In feite hebben ze een nieuw groot voegprobleem gecreëerd. In het geval van heftruckverkeer zijn zaagsneden altijd de verkeerde beslissing vanwege ontbrekende belastingsoverdracht en randbescherming. De randen zullen afbrokkelen door dynamische veranderingen en wielimpact in combinatie met mogelijke verticale beweging van de statische belasting van de vloertegels. Binnen korte tijd zal de vloer ernstig beschadigd, onveilig en zelfs onbruikbaar zijn.
Voorbeeld van een voegvrije vloerplaat met uitzetvoegen. Naast de vermindering van de voegproblemen met +/- 75% genereert de uitzetvoeg nog verschillende andere voordelige eigenschappen.
1980
Het gebruik van uitzetvoegen om de krimp van het beton op te vangen
De zaagsnedes worden vervangen door uitzetvoegen aan de randen van de betonnen vloerplaat. In dit voorbeeld heeft de vloerplaat een afmeting van 40x40 meter (1600 m²) met 160 lineaire meters gewapende voegen. Het voegprobleem wordt verminderd in vergelijking met zaagsneden. Op het eerste gezicht lijkt dit een goede oplossing. Echter, de effectiviteit is sterk afhankelijk van de intensiteit van heftruckverkeer en de statische lasten op de vloer.
Uitzetvoegen staan de vrije horizontale beweging van de vloer toe. De krimp als gevolg van het droogproces van het beton wordt opgevangen. De scheurvorming zal worden voorkomen en zaagsneden zijn niet nodig.
Zodra het dilatatieproces is gestabiliseerd, zal de voeg alleen lichtjes uitbreiden of terugtrekken door extreme temperatuurschommelingen. Dit fenomeen zal echter alleen optreden in buitenvloeren. De bestaande opening van de dilatatie is het resultaat van het krimpingsproces en de grootte van de opening hangt af van de afmetingen van de betonnen vloerplaat. Hoe groter de voegenvrije platen, hoe groter de opening van de dilatatievoeg. De krimping van een vloerplaat is sterk afhankelijk van een aantal thermische variabelen zoals klimatologische omstandigheden, type wapening en de kwaliteit en vochtigheid van het beton. De gemiddelde krimp varieert tussen 0,3 tot 0,5 mm/meter. Voegenvrije vloerplaten van 30x30 meter zullen een opening creëren van 0,9 tot 1,5 cm. Het krimpprobleem van het beton wordt echter gecontroleerd door de dilatatievoeg. Er ontstaat echter een ander potentieel probleem met betrekking tot het verkeer van heftrucks, dat niet mag worden onderschat. Dat probleem is de voegopening. (zie infra/below).
Een dilatatievoeg realiseert belastingoverdracht en voorkomt verticale beweging van de vloerplaat. De constructie van de dilatatievoeg zorgt ervoor dat de betonnen vloerplaatpanelen met elkaar verbonden en verweven zijn, waardoor verticale beweging van de vloer wordt voorkomen. Daarnaast realiseren de dilatatievoegen belastingoverdracht van de ene plaat naar de andere, wat de levensduur van de vloer verlengt. Hoe solider en continu de verbinding van de dilatatievoeg, hoe efficiënter en effectiever de belastingoverdracht. Daarom hebben doorlopende voegen veel betere prestaties dan onderbroken voegen.
Een dilatatievoeg beschermt de randen van de vloerplaten. Helaas is dit niet voldoende voor bepaald heftruckverkeer. Een dilatatievoeg wordt ook gebruikt als dagvoeg. Dit maakt het mogelijk om vloersecties af te werken volgens een dagelijks of langere-termijn inzet schema of waar er beperkte betonleveranties zijn. Het is haalbaar om de constructie voort te zetten op een aangrenzende sectie zonder het risico van scheuren of slechte hechting van het beton. Een correct geëgaliseerde dilatatievoeg is ook een hulpmiddel bij de afwerking van de vloer.
2007
De Sinus Slide® oplossing
Ondanks de voordelige eigenschappen die hierboven zijn uitgelegd, hebben traditionele uitzetvoegen één groot probleem en dat is de voegopening. In elk logistiek centrum met heftruckverkeer zullen de (harde) wielen in de opening vallen. Deze terugkerende 'schok'-impact veroorzaakt schade aan de; vloer, voeg, handelsapparatuur, vervoerde goederen en zelfs aan heftruckchauffeurs.
Met hardere heftruckwielen, hogere belastingen en een snellere snelheid zal de wieldruk een verslechterend negatief effect op de voeg hebben.
Er is momenteel een trend in de logistieke wereld dat vorkheftruckwielen kleiner en harder worden, terwijl de lasten en snelheden van vorkheftrucks toenemen. Onze Sinus Slide® voeg evolueert mee met deze tendens.
Waar andere producenten proberen de voeg te versterken, vond HCJ de oplossing door de oorzaak te elimineren. Met de Sinus Slide® oplossing is er continue ondersteuning tussen de wielen en de vloer in de meest effectieve verhouding. Hierdoor glijden de wielen geruisloos en zonder trillingen of schokken van het ene betonvloerplaatpaneel naar het andere. Dit gebeurt zonder enige verandering of schade en met een comfort voor de operator en machine zoals nooit eerder ervaren. De Sinus Slide® oplossing bespaart jaarlijks duizenden Euro's aan onderhoudskosten en draagt bij aan een veilige en comfortabele werkomgeving. Voor meer gedetailleerde informatie over de Sinus Slide® oplossing verwijzen we naar de pagina “producten – Cosinus Slide®”.
2012
Het Cosinus vloerconcept
Met het Cosinus Slide® vloerconcept worden de ideale eigenschappen van de Sinus Slide® oplossing behouden, maar zonder het traditionele dowelsysteem en verankering. De belastingsoverdracht wordt gerealiseerd door de vloer zelf en niet door dowelverbindingen. Bij het opnemen van het krimpproces creëert het Cosinus vloerconcept gelijktijdig verticale kolommen aan beide zijden in de vloer die over elkaar schuiven. Deze techniek staat het schuiven van de twee vloeronderdelen over elkaar toe (horizontale dilatatie) en realiseert tegelijkertijd een optimale verbinding en beperkt de verticale beweging van de 2 delen. De vloer heeft de functie van belastingsoverdracht van de voeg overgenomen. Daarom zeggen we: “de voeg is de vloer – de vloer is de voeg”.
Niet-lineaire computersimulatie
2015
Stabiliteitsverificatie Cosinus Slide®
Echter, nadat we deze revolutionaire voegoplossing hebben uitgevonden en geïntroduceerd, besloten we een stap verder te gaan en een van de meest dogmatische principes in het ontwerp van industriële vloeren aan te pakken.
Alle bestaande gepubliceerde richtlijnen met betrekking tot betonnen industriële vloeren leggen uit dat het zwakste punt van een vloer de voeg is en dat de belastingsoverdracht bij de voeg apart moet worden berekend.
Maar nu, na het demonstreren van het uitstekende belastingsoverdrachtmechanisme op verschillende bouwplaatsen over de hele wereld, kan HCJ het potentieel voor belastingsoverdracht van Cosinus slide® profielen bewijzen met berekeningen op basis van niet-lineaire simulaties en laboratoriumtests in verschillende betonklassen en plaatdiktes. Door gebruik te maken van de verschillende belastinggevallen die zich op de vloer voordoen, zijn we nu in staat om in detail de belastingsoverdracht bij de voeg te controleren.
Tot nu toe maakten de meeste ontwerpingenieurs aannames over de belastingsoverdrachtcapaciteit van voegenprofielen voor krimpvoegen. Vandaag kan HCJ het nu bewijzen!… Weer is er een nieuw tijdperk begonnen in het ontwerp van technologie voor industriële vloeren.